BETTER MAN

Monday, August 9, 2010

CUKAI KARBON

KAITAN SOLAR DAN KEPANASAN BUMI

Para saintis iklim berpendapat bahawa kepanasan bumi, berasaskan kajian mereka, cocok dengan aktiviti solar. Graf aktiviti solar dalam Jurnal Astrofizik menunjukkan bahawa suhu bumi konsisten dengan aktiviti solar ini, di mana pengetahuan manusia masih terbatas dalam mengetahui dinamikanya. Graf dalam jurnal ini menunjukkan catatan sejak tahun 1750 sehingga kini.

Seorang pakar di Sekolah Sains Atmosfera Universiti Colorado State, William Gray, 77 mendakwa laporan Panel Antara-Kerajaan untuk Perubahan Iklim (IPCC) sebagai beragenda politik.

Gray menjelaskan bahawa kaedah kajian IPCC tidak menggunakan model komputer yang boleh dipertanggungjawabkan. Sebagai salah seorang pakar kajian yang telah 55 tahun menumpukan usaha dalam bidang ini, beliau termasuk rakan-rakan pakar lain tidak pernah dirujuk oleh IPCC.

Dalam kata lain, para saintis menegaskan bahawa kaedah penyelesaian yang cuba ditawarkan melalui Sidang Kemuncak di Copenhagen adalah tidak tepat.

CUKAI KARBON

Dalam Sidang Kemuncak nanti, cukai karbon akan diperkenalkan di mana ia akan melibatkan perbelanjaan besar untuk menangani jumlah karbon yang terlepas ke udara.

Para saintis membantah kaedah ini kerana berasaskan kajian mereka, ia tidak menyelesaikan masalah karbon sebaliknya menggalakkan peningkatan karbon tetapi aktiviti solar.

Cukai karbon secara asasnya adalah satu pendekatan untuk menghalang aktiviti manusia seperti kilang daripada melepaskan kadar karbon pada tahap tertentu. Jika kilang-kilang ini berbuat demikian, mereka dikehendaki membayar sejumlah cukai.

Kajian di Korea menunjukkan bahawa selepas jenis cukai ini diperkenal, peningkatan pelepasan karbon di udara kian mendadak kerana kilang mampu membayar cukai dan mereka menjustifikasikan kenaikan harga produk mereka dengan alasan cukai yang tinggi. Ini telah membebankan pengguna barangan yang menghasilkan karbon.

Para saintis bertegas bahawa kajian mereka menunjukkan aktiviti manusia tidak signifikan dalam mempengaruhi perubahan iklim.

Dalam kajian mereka, suhu bumi kian sejuk berbanding lewat 1990-an. Mereka mengatakan kepanasan bumi yang berpunca daripada aktiviti solar masih di luar keupayaan manusia untuk difahami seluruh prosesnya justeru tidak adil untuk mengenakan cukai karbon ini.

Mereka berpendapat bahawa ada pihak tertentu yang cuba mencipta kekayaan segera dengan pengenalan cukai karbon dan yang akan menanggungnya kelak ialah rakyat yang membayar cukai.

Inilah antara sebahagian apa yang saya cuba jelaskan apabila menekankan pendekatan sebahagian aktivis alam sekitar yang tidak menghujahkan agenda alam sekitar secara menyeluruh terutama dalam aspek ekonomi yang cukup menentukan survival negara-negara yang mahu menandatangani perjanjian nanti.

Mencintai alam sekitar memang kerja baik, tapi awas, kaedahnya harus menang-menang, apatah lagi dengan kesilapan fakta dan rancangan menjadi kaya segera!

1 comment: